Dankzij Schneider Electric vermindert VITO Belgium het energieverbruik van hun volledige wagenpark

Het Autosalon 2020 is gestart. Winnen elektrische auto’s aan populariteit en spelen ze een essentiële rol in de evolutie naar een wagenpark zonder uitstoot. Om duurzaamheid naar de elektrische mobiliteit door te trekken, wil VITO Belgium het hele wagenpark omschakelen naar elektrische en/of hybride voertuigen. Via de Mobility Plus voorzag Schneider Electric België VITO Belgium van EVlink laadpalen. Het Load Management System (LMS) houdt toezicht op en optimaliseert de herlaadbeurten van elektrische en hybride wagens in functie van het in real time beschikbare vermogen.
De elektrische wagen: het belang van een perfecte infrastructuur
Steeds meer bedrijven installeren laadinfrastructuur voor de elektrische wagens op hun parkings. Het is daarbij belangrijk de stijgende vraag naar elektriciteit voor het laden van de wagens correct te beheren. Het komt erop aan het beschikbare reservevermogen van de elektrische installatie optimaal te benutten, zodat er geen zware investering nodig is in de versterking van die installatie. Tegelijk moet het laden van de elektrische wagens zo efficiënt mogelijk verlopen, terwijl ook de stroomvoorziening aan alle andere gebruikers gegarandeerd moet blijven. Correct beheer is belangrijk, niet alleen om geen boetes op te lopen bij de stroomleverancier, maar ook om pieken te vermijden die de installatie doen uitvallen.
De hoogtechnologische onderzoeksinstelling VITO hecht veel belang aan duurzaamheid en zachte mobiliteit. Precies daarom bestaat het wagenpark straks volledig uit elektrische bedrijfsvoertuigen en worden op de bedrijfsparking extra laadpalen geïnstalleerd.
De werking van het LMS en EVlink laadpalen
Elke laadpaal staat met een op te laden wagen in verbinding en meet welk vermogen die gebruikt. Het LMS communiceert met alle laadpalen (verbonden via een datakabel) en vergelijkt in real time de totaal benodigde stroom met de limiet die in de configuratie is toegelaten.
Door de gegevens van alle gebruikers te verzamelen, worden de laadtijd en de vraag naar elektriciteit geoptimaliseerd. Alle EVlink laadpalen van Schneider Electric staan met elkaar in verbinding en houden de gegevens van elke gebruiker bij (laadtijd, frequentie, risico op pannes, …).

Onderhoud en perspectieven
Het beschikbaarheidsbeheer van de energie dat door de elektrische wagens kan gebruikt worden is niet langer een probleem, aangezien Schneider Electric een nieuw Load Management System installeerde als aanvulling op de EVlink laadpalen.
VITO opteerde voor een modulair, open en evolutief systeem waarmee de historiek van elk laadpunt individueel kan opgevolgd worden, alle gegevens per voertuig kunnen opgevraagd worden en het totaal energieverbruik van het volledig elektrisch wagenpark straks beter kan georganiseerd worden.
VITO Belgium overweegt zelfs om de laadpalen publiek toegankelijk te maken en een facturatie op maat voor elk gebruikt laadpunt uit te werken.
VIDEO - VITO Belgium en Schneider Electric Begië
Ward Vanhee