Digitale transformatie van Schneider Electric bekroond met eCAC40-award

 

  • Schneider Electric is opnieuw één van de best presterende bedrijven in de eCAC40-ranking voor digitale vooruitgang, en scoort hoger dan ooit.
  • Het resultaat weerspiegelt de succesvolle digitale strategie van het bedrijf, die meer dan 10 jaar geleden werd ingevoerd en elk jaar sterker wordt.

 

Schneider Electric behoort wederom tot de best presterende CAC40-bedrijven op het gebied van digitale transformatie. Het bedrijf werd derde in de ‘eCAC40’-ranking die jaarlijks wordt gepubliceerd door de toonaangevende Franse financiële krant Les Echos. De rangschikking is gebaseerd op een methode ontwikkeld door Gilles Babinet, de Franse ‘digitale kampioen’ bij de Europese Commissie. Schneider Electric behaalde met 80,3% zijn hoogste score ooit, wat bewijst dat het bedrijf met succes het digitale aspect centraal stelt in zijn strategie, ten voordele van de klant. 

Digitale pionier

Schneider Electric heeft altijd al in de top tien van de eCAC40-ranking gestaan en voerde de lijst zelfs aan in 2014. De recordscore van 80,3% die het bedrijf dit jaar neerzet, toont aan dat digitale transformatie een strategische noodzaak is in alle economische sectoren, zeker nu er steeds meer concurrentie komt.

Christel Heydemann, CEO van Schneider Electric France, mocht de trofee in ontvangst nemen: "Digitaal is overal en voor Schneider Electric is het de sleutel tot een beter gebruik van energie.” Ze voegt daar nog aan toe dat voor een wereldwijd bedrijf als Schneider Electric, dat actief is op diverse lokale markten, de digitale transformatie functieoverschrijdende samenwerkingen mogelijk heeft gemaakt. Daarom heeft het bedrijf in 2017 ook Schneider Digital opgericht, als pijler om de gemeenschappelijke fundamenten vorm te geven.

Hervé Coureil, Chief Digital Officer bij Schneider Electric, bevestigt: "Digitale transformatie is de enige manier – om het in organisatorische termen uit te drukken – om consistentie en efficiëntie te leveren in een wereldwijde groep die een sterke externe groei doormaakt."

Schneider Electric is sinds 2000 verdrievoudigd in omvang, voornamelijk door overnames. De digitale strategie van het bedrijf heeft de optimalisatie van processen en de uitrol van een volledig klantgerichte end-to-endstrategie binnen het volledige bedrijf mogelijk gemaakt.

Digitaal zit in het DNA van Schneider

In 2009 lanceerde Schneider Electric EcoStruxure™, zijn gebruiksklare, open, interoperabele architectuur en platform, klaar voor het Internet of Things (IoT). EcoStruxure™ is nu versterkt voor cloud- en digitale diensten en biedt meer toegevoegde waarde op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid, efficiëntie, duurzaamheid en connectiviteit. EcoStruxure™ maakt gebruik van verbeteringen op het vlak van het IoT, mobiliteit, detectie, de cloud, analyse en cyberbeveiliging om innovatie op elk niveau te leveren, van verbonden producten over ‘edge control’ tot apps, analytics en dienstverlening. EcoStruxure™ is al naar meer dan 480.000 locaties uitgerold, met de ondersteuning van ruim 20.000 systeemintegratoren en -ontwikkelaars, en verbindt intussen meer dan 1,6 miljoen activa in beheer via ruim 40 digitale diensten. In 2017 was 45% van de verkoop van Schneider Electric IoT-gerelateerd, met EcoStruxure™ als basis.

Sinds 2011 heeft Schneider Electric stelselmatig een cloudgebaseerde relatiebeheertool voor de hele organisatie ingevoerd. Sindsdien is Schneider verder getransformeerd van productfabrikant tot leverancier van producten, oplossingen en diensten om problemen van klanten op te lossen, en heeft het bedrijf de vruchten geplukt van zijn digitale strategie. Schneiders "Digitale Netto Tevredenheidsscore” is met 27 punten gestegen sinds de lancering ervan.

Digitale evolutie op lange termijn

Hoewel Schneider Electric een solide digitale basis heeft, erkent het bedrijf dat er meer moet worden gedaan, met name om partners en klanten te helpen bij hun eigen traject naar digitale transformatie. Om deze vooruitgang mogelijk te maken, heeft Schneider Electric een digitaal stappenplan voor 2018 opgesteld rond zes pijlers. Eén van de maatregelen is de ‘Digital + Digitize’-strategie om nieuwe technologieën te benutten waarmee oplossingen aangereikt kunnen worden die beter aangepast zijn aan de behoeften van de klant, terwijl de processen worden gestandaardiseerd en verbeterd in een voortdurend streven naar operationele uitmuntendheid. Het bedrijf heeft ook een Digitaal Comité opgericht binnen de raad van bestuur, en daarmee is Schneider Electric één van de eerste bedrijven in zijn sector met een specifieke structuur op topniveau toegespitst op kwesties als cyberbeveiliging, de digitale klantervaring en het IoT. Een ander belangrijk initiatief was de oprichting van een interne ‘Digitale Barometer’, die het tempo van de digitale transformatie van Schneider Electric van maand tot maand meet en zo de continuïteit van de digitale evolutie op lange termijn waarborgt. 

 

Kirsten Van Pee

Senior Project Manager, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Schneider Electric Belgium

Het doel van Schneider Electric is om iedereen in staat te stellen het beste uit onze energie en hulpbronnen te halen en zo vooruitgang en duurzaamheid voor iedereen mogelijk te maken. Wij noemen dit Life Is On.  

Onze missie is om uw digitale partner te zijn voor duurzaamheid en efficiëntie.  

 Wij stimuleren digitale transformatie door wereldwijd toonaangevende proces- en energietechnologieën aan te bieden, waarbij producten, meetinstrumenten, software en diensten over een hele levenscyclus met elkaar verbonden blijven, zodat geïntegreerd gebouwbeheer mogelijk wordt voor huizen, bedrijfsgebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën.  

Wij zijn de meest lokale van de globale bedrijven. Wij zijn voorstanders van open standaarden en partnerschapsecosystemen die gepassioneerd zijn door onze gedeelde betekenisvolle, inclusieve en krachtige waarden. 

www.se.com/be

Neem contact op met

Dieweg 3 B-1180 Brussel

+32 2 37 37 502

[email protected]

www.se.be