Media alert: de top 3 barrières die bedrijven verhinderen bij verduurzamen 

Door David Orgaz, Cluster President Benelux van Schneider Electric 

In de huidige en snel evoluerende markt tonen Belgische bedrijven een bewonderingswaardige inzet voor duurzaamheid. Volgens Ipsos-onderzoek in opdracht van Schneider Electric voelt 60% van de Belgische bedrijven een persoonlijke verantwoordelijkheid om duurzame beslissingen te nemen. Bovendien gelooft meer dan 75% dat elektrificatie en digitalisering cruciaal zijn voor het terugdringen van energieverbruik en CO2-uitstoot. 

Ondanks hun enthousiasme staan bedrijven voor grote uitdagingen. Dit zijn de drie belangrijkste barrières die hun vooruitgang in de weg staan: 

1 Hoge investeringskosten ​ 

Investeren in digitalisering en elektrificatie vereist aanzienlijke financiële middelen. Dit is een belangrijke hindernis voor zowel grote organisaties (35%) als kleine (37%). Bedrijven moeten investeren in hernieuwbare energieoplossingen, hun elektriciteitsnetten upgraden en hun processen elektrificeren, maar de hoge kosten die gepaard gaan met stijgende energieprijzen en inflatie, creëren een ontmoedigend financieel landschap. Bovendien ontbreekt het veel bedrijven aan de interne expertise om deze overgang effectief te beheren. 

2 Beperkingen in de infrastructuur 

Steeds meer bedrijven proberen koolstofvrij te worden door digitalisering en elektrificatie. Deze trend zal zich versnellen en ertoe leiden dat de totale vraag groter wordt dan de huidige capaciteit van het elektriciteitsnet. Het toenemende belang van elektriciteit in de energiemix betekent een opmerkelijke transformatie in de manier waarop we energie opwekken en verbruiken. 93% van de bedrijven dringt er dan ook bij de overheid op aan om meer actie te ondernemen. 

Hoewel de overheid op dit vlak een belangrijke rol te spelen heeft – door regelgeving te stroomlijnen en energie-innovatie te ondersteunen – zijn er voor ondernemers wel degelijk heel wat mogelijkheden. Zo ligt er een grote kans door microgrids en andere innovatieve oplossingen in te zetten om congestie van het elektriciteitsnet te omzeilen en duurzaamheid te stimuleren. Met innovatieve technologieën kunnen bedrijven hun energieverbruik optimaliseren, kosten verlagen en bijdragen aan een groenere toekomst. ​ 

3 Complexiteit van regelgeving ​ 

Navigeren door wet- en regelgeving kan overweldigend zijn. Nieuwe richtlijnen, zoals de CSRD, verplichten grote Europese bedrijven om vanaf januari 2024 gedetailleerde duurzaamheidsrapporten op te stellen. CSRD is een waardevolle tool, ontworpen om duurzaamheid en financiële rapportage op elkaar af te stemmen en de rapportage voor zowel bedrijven als ESG-besluitvormers drastisch uit te breiden en te verbeteren. ​ ​ 

Maar, veel bedrijven zijn niet voorbereid op deze regelgeving, missen de nodige expertise en worstelen met de afhankelijkheid van minder goed voorbereide kleinere partners binnen hun toeleveringsketens. 

David Orgaz, Cluster President BeNe van Schneider Electric: “Naast investeringen, infrastructuur en complexiteit van wet- en regelgeving, worden bedrijven vaak ook gehinderd door praktische zaken; ze willen elektrificeren maar worstelen met de aanpassing van oude gebouwen die niet ontworpen zijn voor moderne energie-efficiënte technologieën. Of ze huren een pand van een eigenaar die niet geïnteresseerd is in verduurzaming. Toch ben ik vooral positief, want er altijd iets wat je wél kunt doen. Dus wacht niet op de perfecte omstandigheden; maar zoek actief de kennis van bedrijven en partners om je heen die jou kunnen helpen jouw unieke pad naar duurzaamheid te realiseren.” 

Niet voor publicatie:

Geïnteresseerd in een interview met David Orgaz? Neem dan contact op met ​ Ward Vanhee: wv@twocentsagency.eu 

David Orgaz
David Orgaz
Ward Vanhee

Ward Vanhee

Press Officer, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Schneider Electric Belgium

Het doel van Schneider Electric is om iedereen in staat te stellen het beste uit onze energie en hulpbronnen te halen en zo vooruitgang en duurzaamheid voor iedereen mogelijk te maken. Wij noemen dit Life Is On.  

Onze missie is om uw digitale partner te zijn voor duurzaamheid en efficiëntie.  

 Wij stimuleren digitale transformatie door wereldwijd toonaangevende proces- en energietechnologieën aan te bieden, waarbij producten, meetinstrumenten, software en diensten over een hele levenscyclus met elkaar verbonden blijven, zodat geïntegreerd gebouwbeheer mogelijk wordt voor huizen, bedrijfsgebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën.  

Wij zijn de meest lokale van de globale bedrijven. Wij zijn voorstanders van open standaarden en partnerschapsecosystemen die gepassioneerd zijn door onze gedeelde betekenisvolle, inclusieve en krachtige waarden. 

www.se.com/be