Overgrote meerderheid van de Belgische bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
- Onderzoek onder 251 bedrijven in België geeft inzicht in inspanningen, barrières en kansen van bedrijven op het gebied van duurzaamheid
- De meeste bedrijven (89%) zijn niet klaar voor de nieuwe EU-duurzaamheidsrapportagevereisten die vanaf 1 januari 2024 gelden.
- Het oplossen van netcongestie wordt genoemd als belangrijkste prioriteit voor de overheid om bedrijven te helpen met verduurzaming
- Elektrificatie (84%) en digitalisering (78%) worden gezien als bewezen en effectieve middelen om te decarboniseren en energie-efficiënter te opereren
Stijgende kosten en klimaatproblematiek plaatsen duurzaamheid bovenaan de bedrijfsagenda volgens een nieuw onderzoek uitgevoerd door IPSOS in opdracht van Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering. Van de 251 ondervraagde Belgische bedrijven bevestigde 89% dat ze nog niet voldoen aan de normen die worden vereist door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie. Als onderdeel van het Green Deal-beleid van de EU verplicht deze wetgeving de grootste bedrijven om vanaf 1 januari 2024 te rapporteren over de impact van hun bedrijfsactiviteiten op mens en milieu.
Dit nieuwe onderzoek laat zien waar 251 Belgische bedrijven zich bevinden in hun duurzaamheidstraject, welke impact de energiecrisis daarop heeft en welke mogelijkheden en uitdagingen ze hebben bij het bouwen aan een duurzamere toekomst. Het onderzoek geeft ook inzicht in hoe de overheid bedrijven kan helpen duurzamer te worden.
Het onderzoek bevestigt dat duurzaamheid een topprioriteit is, waarbij 60% van de bedrijven de bezorgdheid over het klimaat als belangrijkste drijfveer noemt. 57% van de bedrijven geeft aan dat ze gedreven worden door de wens om te besparen op energiekosten, terwijl 46% naleving van wet- en regelgeving als belangrijkste drijfveer noemt. Eén op de drie grote bedrijven vindt duurzaamheid ook belangrijk voor het vinden en behouden van werknemers in een krappe arbeidsmarkt. Duurzaamheid wordt door 39% van de MKB-bedrijven ook gezien als een middel om klanten aan te trekken en te behouden.
Elektrificatie en digitalisering gezien als kans voor meer energie-efficiëntie
Ondanks complexe uitdagingen noemt 84% van de bedrijven elektrificatie en 78% digitalisering als bewezen en effectieve manieren om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Deze technologieën dienen om energieverspilling tegen te gaan, energiegebruik te optimaliseren en zorgen voor veerkracht en zekerheid van hernieuwbare energievoorziening.
“Data verzamelen met digitale technologie is de eerste stap om energieverbruik te meten en efficiëntiemogelijkheden in kaart te brengen. Het is een continu verbeterproces waarbij je stap voor stap duurzamer wordt. Door energieverliezen op te lossen, komt dit ook je winstgevendheid ten goede. Elektrificatie helpt daarnaast om je energie op de meest efficiënte manier koolstofvrij te maken. De combinatie van digitalisering en elektrificatie is de sterkste pijler voor een duurzame toekomst”, stelt David Orgaz, Cluster President Benelux van Schneider Electric.
Bedrijven roepen overheid op om netcongestie aan te pakken
Bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen zoals hoge investeringskosten en complexe en inconsistente wet- en regelgeving. Maar ook praktische belemmeringen zoals de beperkingen van het elektriciteitsnet of de behoefte aan een betere laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. 93% van de Belgische bedrijven geeft aan dat de overheid dringend actie moet ondernemen om de netcapaciteit te vergroten.
Hoewel Belgische bedrijven vooral zichzelf verantwoordelijk houden om duurzamer te worden, geven ze aan dat de overheid meer kan doen om hen te ondersteunen. Zo is 82% van de Belgische bedrijven voorstander van het standaardiseren van wet- en regelgeving in Europa, terwijl 78% graag meer kennisdeling ziet.
Bedrijven verwachten dat energierekening hoog blijft
Energiekosten zijn een grote zorg voor Belgische bedrijven. Het onderzoek wijst uit dat de energierekening van bedrijven vorig jaar gemiddeld met 15,7% is gestegen. Voor meer dan de helft (64%) van de ondervraagden heeft dit geleid tot een versnelling van duurzaamheidsgerichte activiteiten. Een grote meerderheid van de bedrijven (71%) verwacht dat de energiekosten deze winter hoog zullen blijven; 14% verwacht zelfs een stijging.
“Veel bedrijven hebben al een sterk duurzaamheidsplan, maar de huidige energiecrisis zorgt ervoor dat de sense of urgency voor hen nooit hoger is geweest”, stelt David Orgaz, Cluster President Benelux van Schneider Electric. “Voor andere bedrijven is de energiecrisis een wake-up call geweest. Iedereen wil een versnelling hoger schakelen. Dit is een uniek moment om onze energie slimmer te beheren én energie-efficiënter te wonen, werken en leven. Dit is van essentieel belang om de Europese klimaatdoelstellingen te halen”, concludeert Orgaz.
Noot voor de redactie:
Interview
Wenst u een interview met de heer David Orgaz? Neem dan contact op met Ward Vanhee (zie contactgegevens onderaan)
Methodologie onderzoek
Onderzoeksbureau IPSOS deed kwantitatief onderzoek in opdracht van Schneider Electric (uitgevoerd via telefonische interviews) onder 250 Nederlandse en 251 Belgische beslissers of mede-verantwoordelijken op het gebied van duurzaamheid, IT of Facilties.