Plaatsing van niet alledaags datacenter MEDIALAAN stevige uitdaging

EEG en Schneider Electric trotseren krappe deadline voor mediabedrijf

Bij de bouw van een nieuw datacenter zijn planning en timing ‘key’. Wanneer de klant een groot mediabedrijf is worden hier al snel enkele bedrijfstypische factoren aan toegevoegd die het nieuwbouwproject nog uitdagender maken. Schneider Electric nam de handschoen op en schakelde EEG mee in om het hoofd te bieden aan de uitdagingen.

Mediabedrijf in expansie

MEDIALAAN is een begrip in het Vlaamse medialandschap. Sinds de eerste uitzending van VTM op 1 februari 1989 is het bedrijf enorm geëvolueerd, met ondertussen TV zenders als VTM, Q2, Vitaya en CAZ en radiozenders als Qmusic en Joe in het portfolio. Daarnaast is het activiteitenpalet ook verbreed met de overname van netwerkoperator Mobile Vikings en de oprichting van platformen zoals VTM Koken en VTM Kids. MEDIALAAN bereikt zo dagelijks een miljoenenpubliek.

Verouderde installatie

Elk groeiend bedrijf wordt wel eens geconfronteerd met grenzen wanneer de bestaande installaties niet langer voldoen aan de nieuw ontstane noden. Bij MEDIALAAN was deze grens het datacenter, een belangrijk onderdeel in de dagelijkse werking van het bedrijf. Het perfect doorstromen van data is niet enkel cruciaal voor de interne werking maar ook naar de buitenwereld toe van levensbelang. Een uitval van het datacenter zou niet alleen een regelrechte ramp betekenen voor de uitzendingen maar ook een verlies aan kijkers met zich meebrengen, journalisten die gehinderd worden tijdens hun werk en adverteerders die hun reclameblok zien wegvallen. Bovendien worden veel programma’s live uitgezonden waardoor er geen ruimte is voor fouten. Stijn Van Den Acker, Teamleader Facility - MEDIALAAN licht de oude situatie toe: “In de loop der jaren was ons datacenter verouderd geraakt. Niet alleen de groei van het bedrijf maar ook de technische en maatschappelijke evoluties zorgen voor steeds meer dataverkeer en vereisten een up-to-date datacenter. Bovendien werden installaties door de diverse afdelingen aangepast wat zorgde voor een gebrek aan uniformiteit. Een nieuw datacenter bouwen was de enige logische keuze voor MEDIALAAN”.

EEG ingeschakeld om deadline te halen

Al snel werd duidelijk dat dit geen ‘gewoon’ datacenter zou worden. Jan Reyntjens, technisch directeur bij EEG, lijst de specifieke moeilijkheden binnen het project op: “Een verstoring van de dagelijkse uitzendingen was geen optie dus dringde een waterdicht plan om de nieuwe infrastructuur te installeren zich op. Schneider Electric had samen met MEDIALAAN reeds een gedetailleerd design en plan opgesteld. Nieuwe projecten binnen MEDIALAAN zorgden voor een extra druk op de reeds krappe deadline. Om het verloop van het project zo efficiënt mogelijk te laten verlopen koos MEDIALAAN voor Schneider Electric als hoofdaannemer en zij op hun beurt voor EEG, als partner in dit project. Niet alleen beschikken we over de nodige ervaring in de bouw van datacenters maar kunnen we de bijhorende technieken zoals de koeling, brandbeveiliging en andere ondersteunende infrastructuur op ons nemen. Ronny Demets stond in voor de engineering van de koeling waarbij Joost Verscheure en Stijn Vanimpel de coördinatie van het project, respectievelijk het deel elektro en koeling, op zich namen. In totaal waren hier een 15-tal medewerkers actief.”

Specifieke aandachtspunten bij een mediabedrijf

Werken in de kelder

Om een nieuw ‘future-proof’ datacenter te huisvesten kwam maar één locatie in aanmerking, de voormalige opslagruimte van het videomateriaal in de kelder. De deadline en bedrijfsspecifieke factoren zouden hierdoor niet alleen de enige uitdaging zijn maar de locatie van deze ruimte zou het design en planning van het nieuwe datacenter zeer sterk beïnvloeden. Filip Tielemans, Account Manager bij Schneider Electric was één van de drijvende krachten in dit project en licht de moeilijkheid toe: “De keuze van kelderverdieping had al meteen enkele belangrijke repercussies op het design van het datacenter door de aanwezige steunpilaren en de beschikbare hoogte. De ambitie van MEDIALAAN om de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk in te vullen maar ook al de nodige technieken te voorzien om de continuïteit en beschikbaarheid van het datacenter te garanderen, zorgde ervoor dat heel wat denk- en teamwerk vereist was om tot de beste oplossing te komen.“

Onder de nieuwsredactie

Ook het verloop van de werken was sterk gebonden aan de eigenheid van een mediabedrijf. Jan Reyntjens: “Het nieuwe datacenter bevindt zich direct onder de nieuwsredactie waardoor lawaaierige werken zoals boringen enkel ’s nachts konden plaatsvinden als er geen permanentie was op de redactie. Bovendien moest ook rekening gehouden worden met plotse nieuwsuitzendigen zoals de presidentsverkiezingen in de USA.”

Heel veel coax

Wat verder opmerkelijk is, is het gebruik van een enorme hoeveelheid coaxkabel in vergelijking met andere datacenters. De oorzaak kan men terugvinden bij de grote hoeveelheid beelden die verzonden worden. Rekening houdende met het grotere volume aan coax had dit ook grote gevolgen voor de gestructureerde bekabeling en management in deze beperkte ruimte.

Gebouwd met oog voor de toekomst

Johannes Van Tongelen, Manager ICT Operations & Facilities: “In het plan van Schneider Electric werd echt aan alles gedacht. Hun sterk uitgewerkte concept heeft ons overtuigd om samen met hen in zee te gaan. Het was een kant-en klare oplossing die ons de nodige zekerheid bood en bovendien de nodige flexibiliteit gaf op lange termijn. “Concreet werd er geopteerd voor een project in twee fases waarbij in eerste fase 410 m2 gebouwd werd. In de tweede fase komt er nog 633 m2 bij. Alles werd volledig 2N uitgevoerd om de noodzakelijke beschikbaarheid in te bouwen. De theoretische PUE van de installatie ligt op 1,2. De snelheid waarmee het project afgewerkt werd is fenomenaal, van contractondertekening tussen MEDIALAAN en Schneider Electric tot een volledige operationeel datacenter in slechts zeven maanden!”

Kirsten Van Pee

Senior Project Manager, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Schneider Electric Belgium

Het doel van Schneider Electric is om iedereen in staat te stellen het beste uit onze energie en hulpbronnen te halen en zo vooruitgang en duurzaamheid voor iedereen mogelijk te maken. Wij noemen dit Life Is On.  

Onze missie is om uw digitale partner te zijn voor duurzaamheid en efficiëntie.  

 Wij stimuleren digitale transformatie door wereldwijd toonaangevende proces- en energietechnologieën aan te bieden, waarbij producten, meetinstrumenten, software en diensten over een hele levenscyclus met elkaar verbonden blijven, zodat geïntegreerd gebouwbeheer mogelijk wordt voor huizen, bedrijfsgebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën.  

Wij zijn de meest lokale van de globale bedrijven. Wij zijn voorstanders van open standaarden en partnerschapsecosystemen die gepassioneerd zijn door onze gedeelde betekenisvolle, inclusieve en krachtige waarden. 

www.se.com/be

Neem contact op met

Dieweg 3 B-1180 Brussel

+32 2 37 37 502

[email protected]

www.se.be